Her er det mest eftertragtede ekstraudstyr

Undersøgelse fra biltorvet.dk viser at en engelsk specialitet ikke er danskernes kop the. Til gengæld er vi vilde med automatik i bilerne.

Når du går på jagt efter en ny bil, er det først og fremmest bilmærke og model, som er vigtigt for dig. Det viser en undersøgelse fra biltorvet.dk. Biltorvet.dk er en bilportal, hvor man kan surfe blandt knap 40.000 biler til salg. Det gør man via en lækker og intuitiv søgemaskine, som bliver flittigt brugt.

Undersøgelsen viser, at danskerne er ret stålsatte omkring bilmærke og model – hele 40 procent af søgningerne drejer sig om det. Det er stærkt efterfulgt af årgang, kilometertal og biltype, samt om vognen drives af diesel eller benzin. 23 procent søger på dette.

På biltorvet.dk er det let at sortere efter det udstyr, der er i bilerne. Funktionerne bliver flittigt brugt, og derfor kan man se et tydeligt billede af alt det, som danskerne allerhelst vil have i deres biler.

Interessant bliver det, når man kigger på ekstraudstyret.

Hvis din bil har automatgear, er den nemlig en eftertragtet vare. Automatgear er et af de mest søgte kriterier, faktisk er det ni gange mere populært end fartpilot, som ligger på andenpladsen i top ti-listen over det ekstraudstyr, danskerne helst vil have i deres nye brugte bil. Fartpilot skal i øvrigt dele andenpladsen med anhængertrækket, da det kun er ganske få søgninger, der adskiller de to.

Kold i måsen

Ekstraudstyr

Top 10

JA, TAK:

Automatgear
Fartpilot
Anhængertræk
Klimaanlæg
Navigation
Parkeringssensor
Dieselpartikelfilter
Sædevarme
Læderinteriør
Bluetooth


ELLERS, TAK:

Træinteriør
Lændestøtte
Hattehylde
Luftundervogn
Veloursæder
Spoiler
Skørter
TV-modtagelse
Sænket undervogn
Lygtervasker

Bemærkelsesværdigt er det, at vi tilsyneladende også kan sætte miljøet højere end egne umiddelbare behov. På femtepladsen finder vi nemlig dieselpartikelfilteret, der viser sig at være mere eftertragtet end at få varmet numsen med sædevarme på en kold dag.

”Det kan jo også hænge sammen med at diesel har fået en ret hård medfart på det seneste. Både dieselskandalen, hvor producenter bevidst har brugt software til at få motorerne til at udlede færre farlige stoffer i tests, og det faktum at mange europæiske byer har restriktioner mod ældre dieselbiler, der fx ikke har partikelfilter,” mener Bernt Kastberg, motorjournalist på biltorvet.dk.

Hård medfart

Hård medfart får også det udstyr, der er mindst eftertragtet. Hvis du vil være sikker på at få lidt mindre for din brugte bil, så er det blot at sørge for, at din bil har træinteriør, en sænket luftundervogn og godt med spoilere og skørter. Hvis du så installerer tv og husker at fremhæve hattehylden i annoncen, er du godt på vej til at have en bil, de fleste klikker hovedrystende forbi på biltorvet.dk, og som til gengæld er sikret mange ensomme uger i garagen med et muggent til salg-skilt.

”Det giver jo fint mening at spoilere, skørter og hattehylder måske ikke lige er de bedste salgsargumenter, men at et fint træinteriør, som vi fx kender fra noble britiske mærker som Jaguar, Bentley og Rolls Royce er lige så upopulært som veloursæder, er lidt en overraskelse,” mener Biltorvets motorjournalist.

Udenfor top ti-listerne gemmer sig også nogle små interessante overraskelser. Det viser sig, at mange går op i om det er en én-ejersbil, og så er det også vigtigt, at der ikke er blevet røget i vognen. Begge dele bliver søgt oftere på end fx parkeringssensor, der ligger på sjettepladsen i top-ti-listen. Så husk at fremhæve dette, når du vil sælge din bil – hvis altså det passer.

Mere ekstraudstyr for pengene

Afgiftsnedsættelsen giver mere økonomi til ekstraudstyr, men vil du spare endnu mere, så køb en nyere brugt bil. Det viser en stikprøve biltorvet.dk har lavet. I eksemplet her kan man fx spare mange penge på en Nissan Qashqai:

Nissan Qashqai
1,2 liters benzin med 115hk
Beregning på udstyrspakkerne Visia og Tekna.

NY BIL:

VISIA: 235.407 kr.
EKNA: 299.547 Kr.
Forskel på ny Visia og Tekna: 64.140 kr.

NY BIL GAMMEL AFGIFT

Visia før afgiftsændring: 243.990 kr.
Tekna før afgiftsændring: 329.990 kr.
Forskel på ny Visia og Tekna før afgiftsændring: 86.000 kr.

BRUGT BIL

2014 VISIA: 184.400 kr.
2014 TEKNA: 242.000 kr.
Forskel på brugt Visia og Tekna: 57.600 kr.

Forskel på ny bil på gammel og ny afgift: 11.330 kr.
Forskel mellem ny og brugt bil: 6.540 kr.

Besparelse på udstyr i alt: 17.870 kroner

*Brugtprisen er en gennemsnitspris for Qashqai’er på brugtmarkedet, der har kørt i gennemsnit 50.000 km.