Mange flere kunne køre elbil

Der bliver i fremtiden færre grunde til at fravælge elbilen, men allerede nu vil elbilen være et reelt alternativ for mange danske bilejere.

Mange flere private og virksomheder kunne uden problemer skifte forbrændingsmotoren ud med el, vurderer FDELs formand Anders Pihl Thorup. De fleste privatbilister i den vestlige verden har et dagligt kørselsbehov, der minder lidt om en ø: hjemmet-daginstitutionen-arbejdet-daginstitutionen-indkøb-fritidsaktivitet-hjemmet. Denne ø’s radius varierer naturligvis fra person til person. I øjeblikket har den bil med den længste rækkevidde på det danske marked - fraregnet Teslaerne - en reel rækkevidde på 180 km. Det drejer sig om Hyundai’s Ionic Electric. Det er vel at mærke på en kold vinterdag. På en varm sommmerdag kører samme bil op til 250 km på en opladning. Har man også mulighed for at lade på sin arbejdsplads kan man lægge de km til i rækkevidden. Bor du i en bolig med mulighed for opsætning af egen hjemmeladeboks, lader bilen mens du og resten af familie sover.

Der er altså mange muligheder, og i FDEL kender vi til en sælger, der i denne bil tilbagelægger omkring 2.000 km på en måned og bruger ca. 300 kr på strøm.

Kritikere af elbilen fokuserer på besværet med at lade og sammenligner rækkevidden med en bil med forbrændingsmotor. Men hvad skal du med en lang rækkevidde i dagligdagen, med mindre du har langt til arbejde? FDELs medlemmer bruger nu sjældent ordet besvær om det at lade, hvis man skal på længere ture. Når først man har valgt elbilen, er det et vilkår at den skal lades. Noget af det første man sætter sig ind i som elbilist er derfor hvor man finder de hurtigladere, der er placeret tættest på sin bopæl og arbejdsplads og andre steder man kommer ofte. Bl.a. findes de på p-pladser ved nogle supermarkeder, så du kan handle imens eller på tankstationer. Så kan man fordrive tiden med at svare på mails, gå på toilettet eller købe forfriskninger afhængig af hvor længe der er brug for at lade. Det er ikke alle ladninger der behøver at være fulde. Det kommer jo an på hvor langt du skal.

At finde tankstationernes placering er ikke anderledes for bilister med forbrændingsmotorer, men det har man ofte glemt, fordi det er blevet en vane. Man ved hvor de tætteste tankstationer ligger placeret. Skulle man være kommet på ukendt grund som almindelig bilist, er traditionelle tankstationer oven i købet lette at spotte i gadebilledet. Her lever ladestationerne fortsat et meget stille liv. De rager endnu ikke op i luften med et neonskilt på toppen. Er man tørstig efter diesel eller benzin, og er der ikke en tankstation i syne, vil jeg tro man bruger internettet til at finde den nærmeste, siger Anders Pihl Thorup. Det gør elbilister også. De to store hurtigladeoperatører i Danmark, Clever og E.On, har udviklet hver deres apps, der fortæller hvor deres ladestandere er. Det er et stort ønske for FDELs medlemmer, at de to apps informationer finder sammen i en, da man sjældent bekender sig til kun en ladeudbyder som elbilist. Tilsammen udgør de to udbydere en acceptabel national hurtiglader-infrastruktur. Og der kommer hele tiden nye hurtigladere til. Snart er en tredje operatør på vej, Ionity. Men indtil det fromme ønske om en fælles app måske en dag går i opfyldelse, er der hjælp at hente på websitet PlugShare, hvor man har mulighed for at se lademuligheder af både kommerciel og privat karakter. På PlugShare har man også mulighed for at stille sine egen private ladeboks til rådighed for andre mod betaling.

Hvert år sender den norske elbilforening et spørgeskema ud til deres medlemmer hvoraf det fremgår, at har man først overgivet sig til elbilen, er det mindre end 5% der går tilbage til en bil med forbrændingsmotor. Den usikkerhed, der er forbundet med at skifte sin fossilbil ud med en ny teknologi, anerkender vi fuldstændig i FDEL, men som Søren Kierkegaard en gang har sagt: ”Ak af alle fjender, er dog vanen den lumskeste”. Det du ikke får i unødvendig rækkevidde, får du til gengæld i komfort og bekvemmelighed.

Tryghed i omstillingen, er et af foreningens højeste mål. Derfor har vi skabt Facebook-gruppen FDEL-medlem, hvor man kan få råd fra et netværk af meget erfarne elbilister. Vi er også værter for Facebook-gruppen FDEL - åben, hvor man uden at være medlem af foreningen kan deltage i dialogen om elbilsagen. Har man brug for råd og vejledning i forbindelse med overvejelser om køb eller leje af elbil, kan man ringe til foreningens hotline eller finde os på vores udendørsarrangementer i sommerhalvåret. Hold øje med de løbende opslag på Facebook.